Een goede relatie is een geschenk!

Geschenk

Wij hebben al eerder geschreven over de effectiviteit van het geven van een geschenk, dit kun je hier teruglezen. Al veel marketeers zijn je voorgegaan en gebruiken relatiegeschenken als vast onderdeel van de marketingmix. Ik hoor je denken: “Waar dragen relatiegeschenken aan bij? en “Wat is het effect op mijn klanten en personeel?”. Dit lees je hier!

Geschenk en relaties

Geschenken en relaties hebben wel degelijk wat met elkaar te maken. Door iets te geven aan je werknemer of aan je klant raakt deze betrokken bij jou als bedrijf en verplicht hij/zij zich aan jou. Dit is weliswaar een morele plicht. Door iets te geven voelt de ander zich “verplicht” iets terug te geven. Je staat als het ware bij die persoon in het krijt, want “voor wat hoort wat”.  Denk aan meer betrokkenheid en inzet van je werknemer en/of een nieuwe opdracht van je klant. Je geeft een relatiegeschenk dus deels (onbewust) uit eigenbelang.

Het gaat niet om de inhoud

Het gaat in principe niet om wat voor geschenk je geeft, maar om de symbolische betekenis die erachter zit. Het gaat om de bedoeling en het achterliggende gevoel van jou als gever. Op deze manier toon je je dankbaarheid en waardering, wat het geschenk waardevoller maakt dan de inhoud ervan. Het geven van een geschenk brengt tevens een boodschap met zich mee. Geschenken houden relaties in stand en een wederzijdse uitwisseling van geschenken zorgt voor een duurzame sociale relatie. Mensen die vrijgevig zijn, krijgen over het algemeen ook meer terug. “Wie goed doet, goed ontmoet” geldt hier dus zeker.

geschenk

Jouw identiteit

Geschenken weerspiegelen de identiteit van jouw bedrijf. Je onthult iets van jezelf in het soort geschenk dat je geeft, geven is namelijk blootgeven. Het kiezen van een relatiegeschenk is dus erg belangrijk, aangezien het je “goodwill” als bedrijf verhoogd of juist verlaagd.

Een goede relatie is een geschenk!

Wil je weten welk geschenk past bij jouw klanten en personeel? Wij geven je graag vrijblijvend advies. Neem vandaag nog contact met ons op!

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.