Volgens cijfers van het CBS zien we een enorme toename in het aantal vacatures. Waar er begin 2021 nog 20 vacatures per 100 werklozen waren, zijn dat er nu maar liefst 133 per 100 werklozen. Met een totaal van 451 duizend openstaande vacatures is er de afgelopen jaren nog nooit zoveel vraag geweest naar personeel. Met zoveel banen om uit te kiezen, is het ook voor medewerkers momenteel makkelijker om te switchen van baan. Waar mensen een paar jaar geleden nog blij waren dat ze überhaupt een baan hadden, kunnen ze nu gaan rondkijken naar vacatures met meer salaris, betere arbeidsvoorwaarden, etc. Dus hoe zorg je er nu voor dat jij jouw personeel kunt binden aan jouw bedrijf?
Binden en boeien van medewerkers
Het is belangrijk om de waarde te zien van medewerkers. Zonder een goed functionerend team blijft er weinig van het bedrijf over. Gezien de huidige concurrentie tussen bedrijven om hun vacatures te vullen, wordt er bij het ene bedrijf nog meer aangeboden dan bij het andere bedrijf. En dan gaat het niet alleen over salaris. Op deze manier wordt het voor mensen zo verleidelijk mogelijk gemaakt om elders te solliciteren. Hoe kun jij ervoor zorgen dat je jouw personeel behoudt? Dat kun je, volgens onderzoek van de Kamer van Koophandel, via een aantal manieren doen. Op deze blog bespreken we een aantal goede opties.
Bied een goede basis
Een goede basis begint natuurlijk bij arbeidsvoorwaarden. Alleen de primaire arbeidsvoorwaarden zijn verplicht. De kansen liggen bij de secundaire arbeidsvoorwaarden aangezien die jouw bedrijf onderscheiden van een ander bedrijf. Je kunt hier bijvoorbeeld een goede thuiswerk regeling, privé gebruik van bedrijfsmiddelen, een opleiding of een Netflix abonnement in opnemen. Xavier Baeten, hoogleraar Reward & Sustainability aan Vlerick Business School in België en expert in beloningsbeleid, legt uit dat uit zijn onderzoek blijkt dat het bij de secundaire arbeidsvoorwaarden vooral belangrijk is om te focussen op de individuele wensen van werknemers. Denk bijvoorbeeld aan flexibele werktijden. Hierdoor voelen werknemers zich rechtvaardiger behandeld en dat zorgt voor een hogere betrokkenheid en betere prestaties op de werkvloer.
Medewerkers motiveren
Zoals hierboven al is besproken is het voeren van een beloningsbeleid in een organisatie op veel vlakken een voordeel. Medewerkers kunnen ook nog op andere manieren gemotiveerd worden, bijvoorbeeld door een goede werksfeer. Door ervoor te zorgen dat de juiste mensen de juiste functies bekleden en door goede communicatie, creëer je een prettige werksfeer. Daarnaast is het ook belangrijk om aan goede tertiaire arbeidsvoorwaarden te denken. Deze voorwaarden moeten ervoor zorgen dat het werk aantrekkelijker wordt, bijvoorbeeld een luxe kerstpakket of een personeelsfeest. Ook een bonus valt hieronder.
Relatiegeschenken op maat
Een blijk van waardering vindt iedereen fijn. Zeker om het beloningsbeleid nog wat extra kracht bij te zetten. Daarbij is het ook weer goed om te focussen op het individu. Komt er jubileum aan van een werknemer die van koken houdt, bestel dan een gepersonaliseerde houten kookboekstandaard met messenset. Of een wijnkist met tapasplank voor het 12,5 jubileum van die andere fijne collega die ’s avonds graag een wijntje drinkt. Dit soort persoonlijke gebaren, zoals relatiegeschenken, dragen ook bij aan een goede werksfeer een daardoor betere prestaties.
Bespreek de dromen en ambities van je medewerkers
Een andere goede manier om je medewerkers te behouden is door je te verdiepen in de dromen en ambities van je medewerkers. Als je bij een willekeurig bedrijf vraagt naar hun visie op medewerkers, is het antwoord vaak snel bedacht of standaard. Dit is eigenlijk zonde. Als je niet weet wat jouw medewerkers drijft, dan is het lastig om daar op in te spelen.
Ga dus regelmatig met je medewerkers om te tafel om te praten over zijn of haar persoonlijke ambities en dromen. Dit hoeven geen zakelijke punten te zijn, dus vraag ook naar privé. Bijvoorbeeld een mooie reis maken of een nieuwe taal leren. Kijk vervolgens hoe jouw bedrijf hierin kan ondersteunen.
Doordat hierdoor de gesprekken dieper worden en er andere onderwerpen besproken gaan worden aan de koffietafel, creëer je ook meteen verbinding tussen jou en je medewerkers en tussen je medewerkers onderling. Dit zorgt weer voor loyaliteit richting jouw bedrijf en dus minder verloop van werknemers. Een goeie win-win!