Relatiegeschenken en internationaal ondernemen? Onze do’s en don’ts!

internationale marketing en relatiegeschenken

Ben je werkzaam in de internationale marketing en op zoek naar een geschikt relatiegeschenk? Waar moet je op letten bij het geven van een relatiegeschenk aan je internationale partner? Je ziet het geven van een relatiegeschenk wellicht als een klein gebaar en een gegeven paard mag je immers niet in de bek kijken, toch? Maar cultuurverschillen spelen wel degelijk een rol! Een relatiegeschenk geef je om je zakenrelatie te versterken en om je waardering te laten blijken. Wanneer je aan komt zetten met een geschenk dat door de ander niet wordt gewaardeerd, is dat geen goed teken voor de verdere samenwerking. Hulp nodig bij het bedenken van een geschikt relatiegeschenk? Neem contact met ons op en lees hier onze do’s en don’ts!

Internationale marketing en relatiegeschenken

Je bent werkzaam in de internationale marketing en je hebt de opdracht gekregen je internationale zakenpartners te verrassen met een relatiegeschenk. Iedere cultuur heeft zijn eigen normen en waarden en het is belangrijk om deze te respecteren. Er zijn veel aspecten waar je rekening mee moet houden bij het bedenken van een relatiegeschenk, onder andere met de religie, tradities, gebruiken én gewoontes van je zakenpartner. Deze aspecten hebben invloed op het soort geschenk dat je geeft, maar zelfs ook op de verpakking én de kleur ervan!

Relatiegeschenken geven

Zoals we in westerse landen (Nederland, België, Denemarken, Engeland en Australië) niet zozeer een relatiegeschenk verwachten, is het geven van een relatiegeschenk in bijvoorbeeld China wel degelijk noodzakelijk. Daarnaast is de waarde van het relatiegeschenk in onder andere China, de VS en Italië ook belangrijk. Een luxe cadeau is erg bepalend voor het zakendoen. Een luxe geschenk zoals het geven van een horloge is in China trouwens iets wat je beter achterwege kunt laten. Het geven van een horloge betekent hier namelijk hetzelfde als ‘naar een begrafenis van een oud persoon gaan’. Oops

Nu zijn de bovengenoemde feiten erg lastig om te kunnen weten, mits je hier onderzoek naar doet. Daarom is het belangrijk om bij het bedenken van een geschikt geschenk wat bronnen én je gezonde verstand te gebruiken. Je maakt natuurlijk geen goede indruk door een flesje wijn aan je zakenrelatie uit Saudi-Arabië te geven of geen koosjer cadeau aan iemand met Joodse opvattingen. Vergeet ook niet origineel te zijn! Geef dus geen fles wijn aan een Fransman, want dit is verkrijgbaar in zijn/haar eigen land en is dus niet bepaald origineel. Cadeaus die het altijd goed doen zijn typische hollandse geschenken.

Wees niet verbaasd wanneer je zakenpartners zich niet vol enthousiasme op je cadeau storten. In sommige culturen (Marrokko en China) is het namelijk niet netjes om het cadeau direct open te maken waar iedereen bij is. Wanneer je geschenk niet in de smaak valt zul je hier (gelukkig) niks van meekrijgen. In China is het zelfs gebruikelijk om je geschenk te weigeren, omdat ze je geschenk ‘niet waard zijn’. In sommige landen (Chili) wordt een relatiegeschenk juist meteen uitgepakt. Ook kan in Chili en Spanje een (duur) relatiegeschenk als omkoping worden gezien. Geef dus alleen een relatiegeschenk wanneer je al een goede zakelijke relatie hebt opgebouwd.

internationale marketing en relatiegeschenken

Relatiegeschenken ontvangen

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat jij degene bent die een relatiegeschenk ontvangt. Ga na of het in de andere cultuur gebruikelijk is om het geschenk direct te openen of niet. Je wilt immers niet hebberig overkomen. Dit geldt ook voor het ‘weigeren’ van het geschenk van je Aziatische zakenpartner. Hierdoor laat je blijken dat je het waardeert dat de ander moeite voor je gedaan heeft.

Verpakking en kleur

In de internationale marketing ben je continu bezig met het zorgen dat jouw uitingen aanslaan bij jouw internationale doelgroep. Zo is het ook verstandig rekening te houden met het gebruik van bepaalde kleuren en verpakkingen van je relatiegeschenken. Kleur heeft in iedere cultuur een andere betekenis. Zo wordt de kleur wit geassocieerd met de dood in China en rood met geluk. De kleur geel betekent in Westerse landen blijdschap, energie en rust, terwijl het in China ‘royalty’ betekent en in Mexico wordt geassocieerd met de dood. Let dus op de associatie van de kleuren die je gebruikt in jouw bedrukking en verpakking.

Ook de verpakking is een belangrijk onderdeel van je cadeau. In de ene cultuur is een mooie verpakking noodzakelijk (Japan), terwijl het overbodig is in een andere cultuur.

Kortom,

  • doe onderzoek!
  • wees origineel
  • gebruik je gezonde verstand
  • besteed aandacht aan de waarde van het geschenk
  • let op de kleur en verpakking

Vragen of opmerkingen?

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie en onze relatiegeschenken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *