Het motiveren van medewerkers is belangrijk, want werkgever en werknemer hebben elkaar nodig. Geen één bedrijf kan bestaan zonder het hebben van mensen die talent, energie en inzet leveren. Die zich dagelijks inzetten om het bedrijf verder te helpen. Aan de andere kant hebben medewerkers hun werkgever nodig om zichzelf te ontwikkelen, waardering te voelen en goed bij te kunnen dragen aan de maatschappij. Kortom, beiden zijn op elkaar aangewezen. Om dit zo soepeltjes te laten verlopen is het handig dat je zeker weet dat je personeel zich 100% inzet en na het lezen van deze blog weet jij precies hoe jij jouw collega’s motiveert zodat zij hart voor de zaak hebben.

Onze tips om jouw medewerkers te motiveren

Wanneer het bedrijf Google een vacature uitzet, solliciteren er maar liefst rond de 500 kandidaten. Nu is Google een toonaangevend bedrijf en zorgt dit voor een mooie aanvulling op je CV, toch is er nog iets wat Google zeer goed doet. Google zorgt dat haar medewerkers zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen. Zij zorgen dan ook voor drie maaltijden op werk, gratis personal fitness lessen, ongelimiteerde snacks gedurende de dag en de ‘nap pods’ waar medewerkers gerust een middagdutje kunnen doen. Nu gaat dit natuurlijk erg ver, maar de kern is duidelijk: toon je waardering en respect. Het is immers duidelijk dat het loont om medewerkers zo lang mogelijk in dienst te houden, net zoals het loont om een lange relatie op te bouwen met klanten.

1. Investeer in je personeel

Investeer financieel in je personeel om hen extra te motiveren. Bijvoorbeeld in de vorm van trainingen, cursussen en benodigde materialen. Als jouw medewerker aangeeft iets nodig te hebben om het werk beter uit te kunnen voeren, heeft die investering op de lange termijn alleen maar positieve effecten. Je personeel wordt slimmer en efficiënter en de medewerker voelt zich serieus genomen en gewaardeerd. Hij of zij zal extra hard werken om de investering voor jouw bedrijf “terug te verdienen”.

2. Creëer een ‘Ownership Culture’

Een Ownership Culture houdt in dat jouw medewerkers zich ‘eigenaar’ voelen, medeverantwoordelijk voor de organisatie. Ze nemen sneller initiatief, zoeken naar oplossingen en laten leiderschap zien. Wanneer je je verantwoordelijk voelt, meer inspraak hebt én mag meebeslissen raak je eerder gemotiveerd en zie je jouw inzet en harde werken sneller terug. Een natuurlijke motivatie door een kleine verandering in hoe je met je personeel omgaat, het doet wonderen.

3. Beloon je medewerkers

Inzet moet beloond worden. Mensen zijn van nature op zoek naar bevestiging en waardering, Een beloning kan in de vorm van een compliment, bonus of een personeelsgeschenk. Zeker wanneer de medewerker het niet verwacht, zal hij of zij zich heel gewaardeerd voelen. Het geeft bevestiging dat jij als werkgever echt iets geeft om de medewerker. Dit vertaalt zich in extra motivatie om op dezelfde manier door te gaan, of misschien zelfs een standje erbij te doen. Man en vrouw geven elkaar een high five

4. Vermijd afstand tussen verschillende afdelingen

Bij de grotere bedrijven merk je dat er diepe kloven tussen verschillende afdelingen liggen. Iedereen heeft zijn eigen “clubje” en erbuiten treden is vaak een drempel. Door een gemeenschappelijk doel in het bedrijf te laten vloeien, staan alle neuzen dezelfde kant op. Hierdoor heeft iedereen dezelfde belangen en voelen medewerkers zich met elkaar verbonden. Het is dus aan de werkgever om dit doel binnen het bedrijf te verspreiden, zodat iedereen hiervan op de hoogte is. Wanneer iedereen op één lijn zit wordt het saamhorigheidsgevoel groter en zijn medewerkers sneller gemotiveerd om bij een andere afdeling aan te kloppen voor hulp.

5. Zorg voor een sterke ideologie

Een ideologie omschrijft waar jouw bedrijf voor staat en wat het op de korte en lange termijn wilt bereiken. Het stroomt door in de bedrijfscultuur en de manier van werken, het motiveert de medewerkers en stuurt ze bij in lastige tijden. Als jij ervoor zorgt dat je een sterke ideologie hebt waar medewerkers zich mee kunnen identificeren, hebben ze een duidelijke richting en weten ze waarvoor ze het werk doen. Ook wanneer het even tegenzit, zullen ze dan nog hun best doen om successen te behalen.

6. Meer feedback, meer uitdagingen!

Feedback is een cadeautje! Goed onderbouwde, constructieve feedback geeft nieuwe inzichten en laat de medewerker groeien. Laat zien dat je het waardeert hoe de medewerker het nu doet, maar dat het op een andere manier nóg beter kan. Dit zorgt voor uitdaging, waardoor de medewerker gemotiveerd is om het vraagstuk vanuit een andere invalshoek te bekijken.

Wij denken graag met je mee

Laat ons team helpen bij de zoektocht personeelsgeschenkendie jouw medewerkers motiveren
Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.