Relatiegeschenken zijn niet alleen een goede manier om waardering te tonen aan zakenpartners, klanten en medewerkers, maar er zijn ook veel voordelen voor jouw bedrijf! Zo zorgt het geven van de juiste relatiegeschenken voor klantenbinding, loyaliteit én kan het zelfs voor meer omzet zorgen. Maar wat zijn nu de fiscale regels rondom het geven van relatiegeschenken en kan het zorgen voor belastingvoordelen? We leggen het je uit!
Waarom een relatiegeschenk geven?
Voordat we dieper duiken in de fiscale regels voor bedrijven van het geven van relatiegeschenken, sommen we eerst even kort op waarom het slim is om je hierin te verdiepen. Relatiegeschenken gaan namelijk veel verder dan simpelweg een leuk geschenk geven aan iemand. De belangrijkste drie zijn:
- Het versterkt zakelijke relaties
Door een attent geschenk te geven laat jouw bedrijf zien dat je de relatie waardeert en bereid bent om te investeren in het opbouwen van een langdurige samenwerking. Geschenken zorgen zo voor een gevoel van goodwill tussen beide partijen en dit is natuurlijk een mooie basis voor een succesvolle zakelijke relatie.
- Verbetert klantloyaliteit
Een ander belangrijk punt is dat je met het geven van de juiste relatiegeschenken de loyaliteit vanuit de klant richting jouw bedrijf verbetert. Uiteraard geldt dit voor geschenken waar de ontvanger echt iets aan heeft en langdurig gebruikt kunnen worden. Door jouw klanten te verrassen met een mooi en gepersonaliseerd geschenk, zal jouw bedrijf langer top-of-mind blijven. De klant zal dus eerder bij jouw bedrijf terugkomen. Daarnaast geeft het de klanten het gevoel gewaardeerd te worden en ook dat zorgt weer voor die klantloyaliteit.
- Vergroot merkbekendheid
Relatiegeschenken en giveaways helpen ook goed bij het vergroten van de merkbekendheid. Je kunt kleine relatiegeschenken met het logo van jouw bedrijf als het ware zien als mini-reclameartikelen. Ze brengen jouw merk onder de aandacht bij potentiële klanten en dat zorgt voor merkbekendheid. Uiteraard is het dan wel belangrijk dat je goed nadenkt over wat je met jouw giveaway wil bereiken. Hier kun je alles over lezen in ons artikel ‘Slimme giveaways verhogen jouw omzet’.
Relatiegeschenken en belasting
Voorbelasting (BTW)
Bij de aanschaf van relatiegeschenken betaal je uiteraard BTW, maar of je het terugkrijgt hangt van een aantal dingen af.
- Als je de BTW van het relatiegeschenk wil kunnen indienen als voorbelasting moet je zorgen dat je niet over het drempelbedrag van 227,00 euro exclusief BTW per ontvanger per jaar gaat. Zolang je hier onder blijft, mag je altijd de BTW terugvragen.
- Je mag ook de BTW als voorbelasting indienen als de ontvanger zelf ook recht zou hebben op het terugkrijgen van de BTW als hij/zij het zelf zou kopen. In dit geval maakt het drempelbedrag niet uit. Het moet dan dus wel een geschenk zijn dat aansluit bij het bedrijf van de ontvanger. Een flesje wijn voor een bloemist valt hier dus niet onder, maar een goede kniptang wel. Geef je een geschenk aan een particulier, dan krijg je boven het drempelbedrag geen BTW terug. Een particulier kan namelijk ook geen BTW terugvragen.
Personeelsgeschenken (WKR)
Personeelsgeschenken zijn een hele andere tak van sport dan geschenken voor klanten en relaties. Hier komt namelijk de werkkostenregeling (WKR) om de hoek kijken. Dit houdt in dat alles wat je aan een werknemer geeft tot het loon hoort. Geschenken vallen hier dus onder. De belastingdienst heeft hier een ‘vrije ruimte’ voor vastgesteld. Blijf je binnen die bedragen, dan mag je alles onbelast geven. Daarboven moet er loonbelasting over worden betaald. Maar wat zijn die bedragen nu?
- Voor het jaar 2023 is de vrije ruimte tijdelijk verhoogd naar 3% over de eerste 400.000 euro van de fiscale bruto loonsom van een organisatie. Boven dat bedrag blijft het percentage 1,18.
- Vanaf 2024 gaat het percentage voor de eerste 400.000 euro terug naar 1,92.
Regels relatiegeschenken en inkomstenbelasting
Als laatste gaan we het hebben over de inkomstenbelasting. Wat dit betreft vallen relatiegeschenken onder representatiekosten, oftewel de kosten die je als ondernemer maakt om jouw bedrijf te presenteren. Dit valt onder de gemengde kosten waardoor ze deels aftrekbaar zijn. In het geval van relatiegeschenken houdt dat in dat 80% van de kosten van relatiegeschenken aftrekbaar is van de winst van jouw bedrijf. Maar let op: als je onderneemt in een bv zijn relatiegeschenken voor 73,5% aftrekbaar.
Fiscale regels voor promotieartikelen en giveaways
We sluiten af met de meest gemakkelijke! Promotieartikelen en giveaways voor potentiële klanten vallen over acquisitiekosten. Dit zijn bedrijfskosten en dus volledig aftrekbaar.
Hopelijk hebben wij het doolhof van de fiscale regels rondom promotieartikelen, relatie- en personeelsgeschenken iets overzichtelijker kunnen maken. Wij denken graag met jouw bedrijf mee voor passende geschenken!
Wil je je laten ontzorgen in je relatiegeschenk?
Bespaar jezelf uren zoekwerk en geef de klus uit handen. Vul het formulier in en je ontvangt een gratis en vrijblijvend voorstel met 3 geschenken. Altijd passend bij jouw geefmoment en bedrijf.