Als je op zoek bent naar een effectieve manier om een marketingcampagne naar een hoger niveau te tillen, dan is het tijd om eens na te denken over relatiegeschenken. Relatiegeschenken bieden eindeloos veel mogelijkheden om jouw marketingcampagnes te ondersteunen of relatiegeschenken kunnen zelfs het hoofdonderdeel van jouw campagne zijn. In deze blog vertellen we alles over het gebruik van relatiegeschenken in een marketingcampagne.
Wat kunnen relatiegeschenken betekenen voor marketingcampagnes?
Met een goed geschenk kom je heel ver. Het geven van relatiegeschenken heeft 4 belangrijke voordelen namelijk het vergroten van de merkbekendheid, de klantloyaliteit bevorderen, het aantrekken van nieuwe klanten en je onderscheiden van de concurrentie.
Het vergroten van merkbekendheid: Relatiegeschenken met een bedrijfslogo en/of merknaam vergroten je zichtbaarheid. Wanneer ontvangers deze geschenken gebruiken, wordt je merk op een positieve manier herinnerd, wat de kans vergroot dat ze klant van je willen worden.
De klantloyaliteit bevorderen: Als je de huidige klanten een relatiegeschenk geeft wordt dit positief ontvangen. Je laat dan namelijk aan de klanten zien dat je ze waardeert. Het tonen van waardering aan je klanten verhoogt de loyaliteit van de klanten.
Het aantrekken van nieuwe klanten: Relatiegeschenken zijn ideaal om nieuwe klanten aan te trekken. Een veelvoorkomend gebruik van relatiegeschenken om nieuwe klanten aan te trekken is het aanbieden van een welkomst cadeau. Veel internet/telefonie en energie bedrijven doen dit door bijvoorbeeld een gratis tv of een abonnement op Netflix aan te bieden als je klant wordt.
Het onderscheiden van de concurrentie: In een markt met veel concurrentie kunnen relatiegeschenken de uitkomst bieden om je te onderscheiden. Zoals hierboven benoemd is kan bijvoorbeeld een welkomst cadeau de klant overtuigen om zaken met jou te doen. Maar ook bij bestaande klanten kunnen geschenken helpen bij het onderscheiden van jouw bedrijf tegenover de concurrentie.
Hoe kies je het juiste relatiegeschenk?
Welk relatiegeschenk je moet aanbieden ligt helemaal van de doelgroep en het doel achter de marketingcampagne. Hieronder hebben we vier tips op een rij gezet bij het kiezen van een geschenk.
Wie is de doelgroep: Het is belangrijk om goed vast te stellen wie de doelgroep van de marketingcampagne is. Om dit juist vast te stellen zul je moeten nadenken over interesses, behoeften en de levensstijl van de doelgroep. Een geschenk dat aansluit bij de doelgroep zal een positiever effect hebben.
Kies voor kwaliteit: Kwaliteit is van enorm belang als het gaat om relatiegeschenken. De ontvanger gaat namelijk jouw bedrijf associëren met het geschenk. Als de kwaliteit van het geschenk dan niet goed is, associeert de ontvanger jouw bedrijf met lage kwaliteit. Dit wil je absoluut niet daarom bieden we bij Pelster Promotions alleen maar kwalitatief hoogwaardige relatiegeschenken aan.
Personaliseer: Het moet voor de ontvanger van een relatiegeschenk direct duidelijk zijn van wie het geschenk komt. Het bedrukken of graveren van het bedrijfslogo met eventueel de slogan en andere herkenbare zaken van jouw bedrijf. Dit is een must als de geschenken gebruikt gaan worden voor een marketingcampagne.
Verbinding tussen het geschenk en het bedrijf: Voor een marketingcampagne raden wij altijd aan om relatiegeschenken te kiezen die met jouw bedrijf/merk te maken hebben. Het moet subtiel jouw merkidentiteit communiceren.
Het Belang van Verpakking en Presentatie
Wanneer het aankomt op het geven van relatiegeschenken, is het niet alleen het geschenk zelf dat indruk maakt, maar ook de manier waarop het gepresenteerd wordt. Verpakking en presentatie spelen een cruciale rol bij het creëren van een blijvende indruk op de ontvangers. Hieronder hebben we enkele redenen beschreven waarom de verpakking en presentatie zo belangrijk is.
De eerste indruk: Iedereen weet dat een eerste indruk van enorm belang is. Een prachtig verpakt relatiegeschenk zorgt ervoor dat de eerste indruk al goed is. Daarnaast wekt zo’n verpakking ook de interesse van de ontvanger en zal diegene het pakket met veel plezier openen.
Zorg en aandacht: Een mooi verpakt relatiegeschenk toont aan dat er tijd en moeite in het geschenk is gestoken. Dit geeft de ontvanger het gevoel dat ze belangrijk zijn en dit versterkt de band tussen de ontvanger en jouw bedrijf.
Social media: Mensen delen tegenwoordig al hun hoogtepunten graag op social media. Het ontvangen van een mooi cadeau is voor velen zo’n hoogtepunt. Als de verpakking van het relatiegeschenk een ”wauw factor” heeft is de kans groter dat het gedeeld wordt op social media.
Conclusie
Relatiegeschenken zijn krachtige instrumenten die uw marketingcampagnes naar een hoger niveau kunnen tillen. Door geschenken te geven die aansluiten bij de doelgroep en passen bij jouw bedrijf kun je prachtige resultaten halen uit je marketingcampagne. Ben je opzoek naar relatiegeschenken die bij jouw bedrijf passen? Neem dan contact met ons op.