Duurzaamheid is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Veel leveranciers van relatiegeschenken en giveaways spelen hier slim op in door hun assortiment uit te breiden met duurzame producten. Hierdoor krijg jij als klant het idee dat je ook iets goeds doet voor de wereld. Helaas zijn deze producten vaak ‘schijn-duurzaam’, want als je er dieper induikt, blijken ze helemaal niet goed voor het milieu te zijn. Daarom hebben we 5 giveaways op een rijtje gezet die duurzaam lijken, maar het niet zijn.
1. USB-sticks van bamboe of gerecycled karton
Don’t judge a book by its cover. De buitenkant van deze producten lijkt super duurzaam, want het wordt afgewerkt met natuurlijke of gerecyclede materialen. Helaas is de binnenzijde van deze sticks nog net zo vervuilend als van een kunststof versie. In 1 USB-stick zit silicone, aluminium, koper en staal. Het produceren ervan stoot veel CO2 en N2O uit. Het produceren kost 12 KW per uur aan energie en ze worden gemaakt in duizenden tegelijk. Het buitenste laagje is dan misschien wel duurzaam, maar de binnenkant zeker niet.
2. Waterflesjes van duurzaam rPET
rPET waterflesjes zijn al een stap in de goede richting, aangezien het plastic wordt gerecycled. Toch mist het alsnog zijn doel om duurzaam te zijn. Vaak worden deze flesjes op een evenement of activiteit weggegeven als verfrissing. Zodra het water opgedronken is, verdwijnen ze vrijwel direct in de prullenbak. En bij de meeste events zijn geen speciale bakken voor plastic afval, waardoor alles bij het restafval belandt. Ze worden daarna dus niet meer opnieuw gerecycled. Geef daarom in plaats daarvan een stevige waterfles die de ontvanger erna nog kan blijven gebruiken. Een grotere investering, maar beter voor het milieu en de ontvanger komt na het event nog maandenlang met jouw merk in contact.
3. Papieren draagtassen voor goodiebags
Papieren tasjes zijn goedkoop, makkelijk te bedrukken en een beter alternatief dan de standaard plastic tasjes. Vooral op beurzen en events zie je ze steeds vaker voorbij komen bij goodiebags. Helaas zijn ze niet heel handig, zeker zodra het buiten regent. De kans is groot dat de tas het gewicht niet houdt/nat wordt en daardoor scheurt. Ook verdwijnt hij thuis direct in de prullenbak. Kies daarom voor een canvas alternatief! Deze kan de ontvanger na het event nog gebruiken als boodschappentas of iets dergelijks. Zo gaat hij langer mee.
4. Powerbank van bamboe
Net als bij USB-sticks zijn ook powerbanks van buiten misschien duurzaam, maar de binnenkant totaal niet. Het produceren kost veel materiaal en energie en ook het opladen van de powerbank kost energie. Je denkt er misschien niet over na, maar alle energie die uit je stopcontact komt, draagt bij aan de klimaatverandering. Geef daarom in plaats van een bamboe variant een powerbank die energie verkrijgt door middel van zonne-energie! Zo laadt de ontvanger zijn of haar telefoon/tablet op met het licht van de zon!
5. Alle giveaways zoals kurken pennen, bio-katoenen lanyards en tarwestro zonnebrillen
Dit zijn strooi-artikelen die in grote aantallen in het Midden-Oosten worden geproduceerd. Doordat we tegenwoordig een korte levertijd verwachten, worden de producten vervoerd per vliegtuig en daarna via de weg. Samen zijn zij goed voor 76% van de CO2 uitstoot van transport. Ze mogen dan misschien gemaakt worden van biologisch afbreekbare materialen, het transport doet complete afbreuk aan het duurzame karakter. Daarnaast zijn de arbeidsomstandigheden in het Midden-Oosten nog niet overal even goed, hier hebben partijen in Nederland nauwelijks zicht op. Je kunt daarom beter zoeken naar giveaways die in Europa worden geproduceerd. Zo houd je transport-uitstoot laag en worden de arbeidsomstandigheden goed in de gaten gehouden.
Wij denken graag mee voor een echt duurzaam relatiegeschenk
Als partner nemen wij deze zoektocht graag uit je handen, het kan namelijk een aardige klus zijn. Onze producten hebben altijd een oprecht duurzaam karakter. Ze worden bijna altijd in Europa geproduceerd, gemaakt van duurzame materialen en kunnen lang door de ontvanger worden gebruikt. Zo proberen we de wereld van relatiegeschenken een stukje groener te maken.