Klantenbinding is een belangrijk onderdeel van jouw business, zeker in de B2B markt. Waarom? Je hebt vast wel gehoord van de 20-80 regel. Slechts 20% van je bestaande klanten zorgen voor 80% van je omzet (als het niet meer is). Wanneer een bestaande klant blij is met jouw producten en/of diensten, zal hij of zij zaken met jouw bedrijf willen blijven doen en andere mensen enthousiasmeren over jouw producten of diensten door middel van mond-tot-mond reclame. Het is dus belangrijk om klanten aan jouw bedrijf laten binden en relatiegeschenken kunnen je hier goed bij helpen. In dit artikel geven we drie redenen.

Wat is klantenbinding?

Maar wat is klantenbinding nu precies? Het is een strategie om loyaliteit bij de klant te creëren en een voorkeurspositie ten opzichte van andere bedrijven te verwerven. Wanneer een klant loyaal is, wordt hij of zij als het ware ambassadeur van jouw bedrijf. Dit betekent dat jouw klant zich beweegt vanuit zijn/haar eigen initiatief en anderen probeert te enthousiasmeren en te beïnvloeden om zich ook aan te sluiten bij jouw bedrijf. Fantastisch toch?!

Sommige bedrijven vergeten de waarde van hun bestaande klanten, doordat ze altijd druk op zoek zijn naar nieuwe potentiële klanten. Je bestaande klanten nemen de meeste diensten en producten bij je af en door deze loyaal en tevreden te houden, kun je meer herhaalaankopen verwachten. Een loyale klant zal ook niet zo snel overstappen naar de concurrent wat dus uiteindelijk voor meer omzet en winst kan zorgen. Het is dus zeker niet gek om wat extra aandacht aan je bestaande klanten te besteden om met hen een langdurige relatie op te bouwen.

Wil je weten over wat een relatiegeschenk succesvol maakt? Lees dan dit artikel

klantenbinding

Relatiegeschenken zorgen voor een sterkere klantenbinding

Klantenbinding heeft dus veel voordelen voor jouw bedrijf, dat is duidelijk. Relatiegeschenken kunnen je hierbij helpen. En wel om deze drie redenen:

  1. Het toont interesse in je klanten. Als jij jouw geschenk afstemt op de individuele en persoonlijke interesses en wensen van je klant, voelen ze zich begrepen en extra speciaal. Jij als bedrijf weet precies wat er in hun hoofd omgaat, zo blijkt uit het geschenk. Dit geeft de klant een enorme boost van vertrouwen, waardoor ze nog meer betrokken raken bij jouw merk.
  2. Mensen zijn door iets te ontvangen eerder geneigd om iets terug te geven. Je beloont je trouwe klanten voor hun vertrouwen en met een cadeautje. Jouw bedrijf krijgt daardoor een positief vinkje in de hersenen van je klant. Ze willen je graag iets teruggeven voor jouw cadeau, dus steunen ze jou graag met een nieuwe order.
  3. Het zorgt voor een langdurig contactmoment. Je kunt natuurlijk tijd investeren om stille klanten elk half jaar na te bellen, maar dit is ontzettend arbeidsintensief. Door een relatiegeschenk te geven waar je klant lang iets aan heeft, creëer je in één klap een contactmoment voor de komende jaren. Daarom gaan wij voor onze klanten altijd op zoek naar een duurzaam geschenk waar de ontvanger langere tijd plezier van heeft. Hierdoor worden jouw klanten jaren later zelfs nog aan jouw bedrijf herinnerd. Zodra er een behoefte ontstaat, zal jouw bedrijf dan het eerste zijn waar ze aan denken.

Ben je benieuwd wat alle voordelen zijn van duurzame geschenken en hoe wij hier voor onze klanten op in spelen? Lees dan ons blog ‘Duurzaamheid is ónze toekomst’

Wij denken graag met je mee

Laat ons team helpen bij de zoektocht naar een bijzonder geschenk waarmee je een sterkere klantenbinding realiseert
Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.