Wat zijn er toch een hoop leuke geschenken om te geven, niet waar? Maar waar moet je nu beginnen met zoeken? En wat voor type bedrijfscadeau sluit eigenlijk aan bij jouw bedrijf, de ontvangers of het event? In dit artikel nemen we je mee in wat een bedrijfscadeau succesvol maakt. Dat hangt namelijk van meerdere dingen af. Uiteraard moet het aansluiten bij jouw bedrijf en de ontvangers, maar er is ook een ander belangrijk punt om rekening mee te houden. Dat is het ‘geefdoel’ van het bedrijfscadeau. We leggen het je uit!
Wil je meer weten over hoe je relatiegeschenken vindt die afgestemd zijn op jouw doelgroep en bedrijf? Lees dan dit blog.
Stap 1: Bepaal het ‘geefdoel’ van het bedrijfscadeau
Als eerste stap is het handig om even goed na te gaan wat nu echt het ‘geefdoel’ is van het bedrijfscadeau. Er zijn meerdere mogelijkheden en een combinatie kan natuurlijk ook. Door eerst helder te hebben wat het doel van het relatiegeschenk is, kun je makkelijker de richting van het cadeau en het budget bepalen.
- Wil je met het geschenk naamsbekendheid creëren?
- Moet het geschenk ervoor zorgen dat jouw bedrijf in het geheugen van de klant blijft?
- Is het geschenk een stukje klantenbinding?
- Wil je met het geschenk juist leveranciers, medewerkers of klanten bedanken?
- Is het om nieuwe medewerkers te werven?
- Wil je medewerkers binden aan jouw bedrijf?
Stap 2: Bepaal het budget
Afhankelijk van het geefdoel kun je makkelijker het budget bepalen. Is het bedrijfscadeau bedoeld voor het bedanken van een medewerker voor 25 jaar trouwe dienst, dan mag daar waarschijnlijk een ander prijskaartje aanhangen dan bij kleine weggevers op een beurs.
Ons advies is wel om voor kwaliteit te kiezen, of het nu gaat om weggevers of geschenken voor medewerkers. Je betaalt dan wellicht iets meer, maar de producten zijn vaak duurzamer en worden langer gebruikt door de ontvanger. Dit draagt ook weer bij aan het geefdoel. Want als jouw ontvangers het cadeau snel weggooien, heeft het geven van een geschenk natuurlijk weinig zin.
In ons artikel ‘Duurzaamheid is ónze toekomst – we want fish in our oceans, not waste’ lees je alles over duurzaamheid binnen relatiegeschenken en hoe wij daarmee omgaan.
Stap 3: Kies het bedrijfscadeau
Hieronder zullen we per geefdoel een aantal voorbeelden geven! Zo krijg je direct een goed beeld van verschillende opties.
Werven van nieuwe medewerkers op banenbeurs
Bij de BIGA groep hebben ze het motto ”Werk in goede handen”. Deze kleurrijke marker sluit daar natuurlijk perfect bij aan. Daarnaast is hij handig, voorzien van bedrijfsgegevens én van goede kwaliteit. Dit is dus een mooi voorbeeld van een kleine weggever die zeker gebruikt gaat worden.
Slimme giveaways voor naamsbekendheid en klantenbinding
Met een kwalitatief mooie canvas tas met leuke tekst of afbeelding sla je meerdere vliegen in één klap! Allereerst heb je een leuk geschenk om bijvoorbeeld aan jouw klanten mee te geven. Zorg er dan natuurlijk wel voor dat het ontwerp aansluit bij de ontvanger en jouw bedrijf. Vervolgens zal de tas – mits dus met het juiste ontwerp – flink gebruikt gaan worden door de ontvangers. Denk aan boodschappen, naar werk of misschien zelfs een dagje strand. Jouw logo zal overal te zien zijn.
Wil je meer weten over wat voor impact het inzetten van slimme giveaways voor jouw omzet kan betekenen? Lees dan snel dit blog!
Verras jouw medewerker!
Of je nu een medewerker wil feliciteren met een jubileum of even een hart onder de riem wil steken, hiernaast vind je voorbeelden van persoonlijke geschenken voor verschillende momenten. Naast dat het natuurlijk erg leuk is om een cadeau te geven dat volledig aansluit bij de persoon, zorgt het ook voor loyaliteit vanuit de werknemer richting jouw bedrijf. Met de huidige gekte op de arbeidsmarkt is dat een fijne bijkomstigheid, toch?!
Geef een moment
Hoe leuk is een geschenk dat niet niet alleen een op zichzelf staand product is, maar ook een puur geniet moment stimuleert?! Uitgeruste en tevreden mensen zijn ten slotte ook gelukkige en productieve werknemers. Met zo’n type geschenk is het dus een echte win-win.
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een sportpakket, een thuis bioscoop pakket, een drybag, noem maar op! Als het maar zorgt voor genieten.